Vad är högskolepedagogik?

Det är nu tjugo år sedan jag gick min första kurs i högskolepedagogik och tio år sedan jag själv började arbeta som pedagogisk utvecklare. Kanske börjar det bli dags att på allvar fundera över vad högskolepedagogik egentligen är? Om du väcker mig mitt i natten jag kan säkert ge dig en handfull bra definitioner, men vad är själva kärnan?

Oavsett vilka roller vi har så bär vi alla runt på mer eller mindre medvetna bilder av vad högskolepedagogik är eller borde vara. Dessa bilder lyser igenom i det vi säger eller gör. Genom att reflektera kring hur dessa bilder ser ut och hur de formas kan vi bättre förstå varför akademin är som den är.

Några bilder som jag har tyckt mig skönja genom åren återfinns nedan, i lite tillspetsad form. Jag vill inte påstå att någon av dem är mer eller mindre rättvis, utan det är bara ett urval som jag snubblat över hos mig själv och andra. Känner du igen dig? Är det någon bild som saknas? Är det någon bild som vi borde göra upp med?

(Och jag vill triggervarna känsliga läsare att jag tillhör en generation som inte kan närma sig verkligheten på något annat sätt än genom ironi. Jag vet att det finns både äldre och yngre som har svårt att se tjusningen i detta, men till er vill jag säga att det här helt okej att vara tråkig. Och du är inte ensam.)

Toolbox
Photo by Tekton on Unsplash

Är högskolepedagogiken en verktygslåda med saker som ska göra nytta?

• En skiftnyckel med vars hjälp delar av kursen som inte fungerar kan skruvas rätt så att allt funkar igen.
  • En pekpinne som ledningen kan använda för att disciplinera lärare som inte sköter sig.
  • En schweizisk armékniv som kan användas till allt, men som ofta blir liggande eftersom det är enklare att bara använda en hammare till alla problem.
Pantry
Photo by Annie Spratt on Unsplash

Är högskolepedagogiken ett skafferi med nyttigheter och godsaker som ska konsumeras?

• Ett strössel som kan dekorera kursen och göra den mer tilltalande och kanske lite mer lättsmält.
  • En broccolibukett, viktig och nyttig för kursen (har mamma sagt) men kanske inte det godaste man kan äta.
  • Ett smörgåsbord med något för alla, där risken är att man äter sig så mätt att man inte orkar göra något på hela dagen.
Pharmacy
Photo by Roberto Sorin on Unsplash

Är högskolepedagogiken ett apotek med saker som kan förbättra hälsan och allmäntillståndet?

• Ett plåster som man kan sätta på något som gör ont, även om det ibland kanske räcker att blåsa på det.
  • Ett vaccin som alla bör ta för att vara på den säkra sidan.
  • Ett universalläkemedel som lindrar leda, högskolevärk, skrivklåda, m.m.