Undervisa via Zoom – vad går att göra?

Sen i höstas fasas videokonferensverktyget Adobe Connect ut till förmån för Zoom. Som anställd vid LiU har du möjlighet att använda detta verktyg genom inlogg med ditt liu-id på LiU:s Zoomsida.
Att använda ett videokonferenssystem likt Zoom är inte bara ett sätt att etablera en möteskultur som inkluderar alltmer tänk kring resfria möten, men det går givetvis att använda även i undervisning. Här följer ett antal funktioner som jag själv använt, eller som andra efterfrågat och även lyckats lösa med hjälp av Zoom.

Skärmdelning i Zoom – annotera på webbsida.

Funktioner att använda i undervisning

1. Du kan bjuda in extern föreläsare till en kurs och antingen dela länken till ett Lisam-rum eller visa föreläsningen i en sal om det är viktigt att många tar del av föreläsningen vid en särskild tid.

2. Zoom ger även möjlighet att t ex låta studenter som befinner sig på annan ort komplettera, delta eller vara aktiva i moment som annars är svåra att ta igen på annat sätt. Zoom funkar i laptop men även andra mobila enheter. Det går mao att använda som ett basic streaming-verktyg (i nödfall).

3. Du kan välja att kombinera deltagarna i storgrupp (oftast sker då kommunikationen en till många), men vill du stimulera till mer diskussioner går det att dela upp storgruppen i mindre grupper (även kallat break out rooms).

4. Du kan dela din skärm och antingen visa en presentation, en mobil enhet eller en webbsida. Den kan du kommentera och annotera på.

5. Du kan dela video, ljud, filer, presentationer, bild, chatta i textformat.

Vad kan vara bra att tänka på, när en ska använda Zoom?

1. Öva själv innan det är skarpt läge. Föreslå att något mindre möte på din avdelning ska ske via Zoom så fler kommer igång och testar. Öva igen.

2. Etablera en tydlig mötesstruktur med deltagarna om du ska ha regelbundna möten och/eller undervisning i detta format. Planera in tekniktest strax före start, ha en tydlig dagordning och om någon ej kan delta – då går det även att spela in mötet för distribution i efterhand.

3. Hjälp studenterna att tidigt använda Zoom som en digital kontaktyta (som kompletterar Lisam). Det underlättar det sociala samspelet och är ett bra sätt att förebygga det faktum att många grupper skapar informella sociala nätverk där inte alla finns närvarande. Det ger ett viktigt socialt ramverk i kursen som förhoppningsvis har en positiv effekt på grupparbeten och motivation.

Dela skärm och visa en presentation i Zoom.

Vill du veta mer om Zoom finns det även utbildningar via LiU IT Utbildningar.