Vår podd är uppdaterad!

Anna och Linnea berättar vad de lärt sig den senaste tiden.

– Varför kan aldrig jurister ge raka svar?
– Vad innebär flowlock?
– Och varför kan det vara viktigt att känna till reglerna kring GDPR när du vill spela in en föreläsning med publik?
– Och varför tjatar vi ännu en gång om vikten av att lära sig Creative commons?

I avsnittet nämns LISAM, det är Linköping universitets LMS och baseras på Sharepoint.

Webbsidan om Digitala examinationer finns här
Mer information om våra Dataskyddsombud och GDPR hittar du här insidan.liu.se/dataskyddsforordn…bbutbildning?l=sv
Ta gärna hjälp av våra jurister, det finns flera stycken här vid LiU.

Den bok Anna pratar om heter Juridiken kring E-lärande och är skriven av Cecilia Magnusson Sjöberg och Sanna Wolk, utgiven år 2012.

2 Replies to “Vår podd är uppdaterad!”

1. Hej Cecilia!

Jag vet att detta är en fråga som bubblat i många år. Mentimeter har varit ett alternativ som många gillat, men kostnaden för campuslicens för alla har varit orimligt kostsam. Senaste nytt i frågan är att det ska finnas ett system som har open source-kod, vilket gör det möjligt att koda en egen variant. Men exakt var detta har landat vet jag inte, men jag ska undersöka saken! /Anna

2. Ni talar om responssystem i podden och hänvisar då också till möjligheter i Lisam där man kan göra enklare digitala duggor. Jag har kollat en del på det och tycker att möjligheterna där är bra. Men responssystem används ju även i andra sammanhang, t.ex. för att öka engagemanget hos studenterna eller snabbt kolla av något i samband med en föreläsning. Ofta uppskattas då också att svaren snabbt visualiseras så som i t.ex. Menti. Menti används ju också av en del lärare som tycker det fungerar bra. Och det finns med all säkerhet exempel på andra sådana verktyg också. Däremot så behöver man för att kunna använda alla dess funktioner eller ställa många frågor etc. betala för dem och det är man sällan beredd att göra som enskild lärare. Vet ni något om vilka möjligheter som finns att använda sådana responssystem för oss som lärare på LiU och då menar jag en mer utökad användning som t.ex. Menti endast tillåter när man betalat? Finns det något som är upphandlat och som ni kan rekommendera? Detta är en fråga som bl.a. lyfts av deltagare på våra kurser.