Vad menar du? En grå hårig sjuk sköterska?

Det här inlägget ska inte handla om särskrivning, även om titeln kanske lurar dig att tro det. För visst har vi alla sett särskrivningar som denna? En gråhårig sjuksköterska – som plötsligt blev en sjuk sköterska som var grå och hårig… Nej, det här inlägget ska snarare handla om att välja rätt ord samt att ha förmågan att definiera dessa ord så att avsändare och mottagare får samma bild.

När jag studerade Statsvetenskap A på Linköpings universitet för ca 15 år sedan hade jag bland annat Elin Wihlborg som lärare. Hon pratade ofta om vikten av att kunna definiera sina ord, just för att alla skulle få samma bild. Och det är något som jag tog fasta på och bär med mig i min nuvarande yrkesroll som kommunikatör. Vad är det jag vill förmedla när jag säger eller skriver något och förstår mottagaren vad jag menar?

Ofta används uttryck som är tydliga för den som säger eller skriver dem, men som kan betyda något helt annat för mottagaren. Beroende vem du är och i vilket sammanhang du befinner dig kan ord som exempelvis stor, farlig, svår, nära, vanlig, liten eller ofta, tolkas helt olika. Och inte blir det enklare att tolka om orden förstärks till jättevanlig eller superliten.

Ett tydligt budskap anpassat för målgruppen

Oavsett om det handlar om information, kommunikation eller pedagogik är det viktigt att kunna förmedla ett tydligt budskap, som är anpassat för målgruppen. När man skriver eller förbereder sig på annat sätt är det viktigt att då och då sätta på sig ”en annan hatt” eller ”ett par andra glasögon” så att man kan lämna sin egen position och sätta sig in i mottagarens roll. Det kan vara en god idé att testa sina budskap på en annan person och se om man förmedlar det man tänkt.

För det är viktigt att du klarar av att lämna det interna jaget och lyckas nå ut och förmedla ditt budskap som en trovärdig och begriplig avsändare, så att mottagaren får en ärlig chans att ta åt sig ny kunskap eller information på ett korrekt och tydligt sätt – utan missförstånd på grund av otydliga definitioner.

Att följa instruktioner, utan att ifrågasätta

För att visualisera mitt resonemang, har jag fått lov att dela en film som Gustav Edman* har publicerat på sin Facebook. Se den och berätta gärna i inläggets kommentarsfält vad du har för erfarenheter av lyckade eller mindre lyckade exempel angående vikten av att kunna definiera eller målgruppsanpassa ett budskap.

“HUR GÖÖÖÖR MAN SEMLOR EGENTLIGEN?!
Jag följer barnens exakta instruktioner”

*Gustav Edman är bl.a. Projektledare på ”Fabel” och jag lärde känna honom i samband med utbildningen Kreativ Producent på Valla Folkhögskola 2018-19, då var det inte en distansutbildning och han var en av de tre huvudlärarna (bland annat i kommunikation och marknadsföring).