V 15: Human-centered AI och virtuella världar

I veckan som gått lyssnade jag på en presentation med professor David Kellermann som arbetat med att utveckla en digital lärmiljö med hjälp av Microsoft Teams och human-centered AI som gett honom mycket uppmärksamhet: High tech for higher ed: An Australian engineering professor revamps student learning with Teams  för transparensens skull är det värt att nämna att presentationen var en del av ett event arrangerat av Microsoft, men det var intressant att fundera vidare över hur det skulle vara möjligt att använda hans sätt att tänka och utveckla i den it-miljö vi har idag vid LiU.

Mina tankar går direkt till allt det där som finns runtomkring lärandet, stödverksamhet såsom Språkverkstad, Studenthälsan, universitetsbiblioteket och it-support. En digital stöd och servicestruktur som både tar hjälp av professioner inom LiU och möjligheten till mer automatiserat stöd. Det ger möjlighet att både vara personliga och avlasta den ibland sköra personella resurs som bara har ett begränsat antal timmar på ett dygn. Det skulle vara möjligt att skala upp (sett till antal studenter som kan få hjälp) och fokusera på kvalitet i de möten som behöver prioriteras.

Lyssna gärna mer på hur dr David Kellermann arbetar på temat Digital Classroom.

Virtuella världar – och lärande

Ett område jag ser fram emot att utforska mer är de verktyg som erbjuder en lite mer gamifierad mijö för interaktion. Tjänster såsom Gather Town och Spatial Chat poppar upp och väcker intresse och idéer, kanske är vi redo på ett annat sätt än när Second Life dök upp som en alternativ lärmiljö.

Läs mer om hur Gather Town har använts för poster-presentationer vid en konferens i höstas: NEURIPS2020 (Neural Information Processing Systems)

Tips!

Vill du lära dig mer om virtuella världar för lärande (eller konferenser) kan jag tipsa om Exploring immersive meeting spaces for learning (workshop), som arrangeras 29 april.