Det höjs röster från många håll om att teknikkunskap och kodkunskap är en demokratifråga i ett digitalt samhälle. Ju mer teknik vi omges av och ju mer beroende vi blir av teknik för vårt vardagliga liv, desto viktigare är det att förstå hur den fungerar, vilka begränsningar och möjligheter den ger och hur vi själva kan påverka den. På samma sätt som vi lär oss att läsa och skriva både svenska och engelska så bör vi också i framtiden få lära oss att läsa och skriva något programmeringsspråk.
Catarina Motas pratar i ett TED-talk om att leka med smarta material för att lära oss mer om hur teknik egentligen fungerar. För vet du egentligen hur den där smarta telefonen som du har i handen fungerar? Hur en blåtandsöverföring egentligen går till? Vad en processor är? Hur den lagrar sina data och var?
Är det frihet att inte veta och inte behöva veta för att kunna använda den, eller är det en fråga om inflytande över sitt eget liv att ha kunskapen och därmed kontrollen?