Det fladdrade förbi en rubrik i mitt flöde, en debattartikel “18 forskare: Universiteten måste själva börja klimatomställningen”. Och jag hickade till lite, vaddå börja?
Har vi inte redan börjat? Fokus i artikeln är ju vad vi som medarbetare vid universitet och högskolor behöver fokusera på för att bidra till klimatomställningen. Och ja – det är verkligen dags att leva i enlighet med det vi forskar fram. Byta till allt mer resfria möten med hjälp av digitala verktyg, använda överskottsenergi från serverhallar för att kyla en isbana, fundera över transportmedel till och från arbetsplatsen.
Den här typen av beteendeförändring och självrannsakan är väl ändå något som studenter fått med sig från förskoleåldern. Det vi i debattartikeln borde “börja med”, kommer vara självklart att vi gjort länge, för på sätt och vis är det de enkla åtgärderna.
Den stora utmaningen, och den riktiga omställningen borde väl också vara att klimatsäkra våra utbildningar? Ha ett hållbarhetsperspektiv och ifrågasätta etablerade normer. Det kan vara riktigt jobbigt, men borde också vara en del i att säkra ett hållbart lärande. Eller vad säger du?
//Anna, IKT-pedagog
Jag spelar, men har inte hunnit sätta mig in i hur jag kan bli admin och därmed påverka godkännandet av pokéstops/portaler /Anna
Spelar du fortfarande Ingress och kan du fixa pokéstops?
Ja, jag blev så glad att de gav en välformulerad och tankeväckande replik!
Det är ju också det som sex forskare vid LiU säger i en replik till den artikel som du refererar:
https://www.dn.se/debatt/repliker/storre-problem-att-utbildningar-inte-fokuserar-pa-hallbarhet/
De säger t ex: “Vi menar dock att artikelförfattarna missar universitetens kärnverksamhet, det vill säga forskning och utbildning och att det är genom förändringar i kärnverksamheten som den stora potentialen att hantera klimatomställningen finns.”