Lucka 24: Vilka blev vi i Zoom?

bildcollage zoombilder

– Ser ni min skärm nu?
– Du måste unmjuta* dig Kurt!
– Det skulle vara trevligt om alla slog på sin kamera så jag slipper sitta här och prata med svarta rutor…

Vi klev in i Zoom och har ännu många timmar kvar att tillbringa i detta format. Det går att se hur vissa har blomstrat och andra vissnat av bristen på spontana möten, samtal och mellanmänsklig kommunikation. En del försöker hålla strikt på jobb och fritid och klär sig fint (åtminstone på överkroppen) inför varje dag på hemmakontoret. Andra försöker muntra upp med spexiga bakgrunder eller filter. Vi har fått se kollegors kök, bilar, husdjur, taklampor, partners, julgranar, handarbeten, bokhyllor, barn och torkställningar. Ibland kommer kollegorna supernära, ibland lite väl långt bort. I mobilen, med surfplattan och genom datorn – på språng, på plats.

Vi har väl aldrig tittat så rakt på varandra under ett möte, men det har också varit väldigt intensivt att låta sinnena närvara både med bild, ljud och video. En del försöker varva ner med stickning, klappa katt eller annat som också går att göra när en framförallt behöver lyssna.

Frågan är nog vad vi tar med oss av detta in i 2021 – det är för tidigt att veta något säkert men jag vet också att utan närvaro och social interaktion med hjälp av digitala verktyg hade det varit ett betydligt gråare år.

Ta hand om er alla!
God jul och gott nytt år!

*troligen ett av årets nyord och ska en tro Institutet för språk och folkminnnen blir detta troligen den stavning vi ska använda.

One Reply to “Lucka 24: Vilka blev vi i Zoom?”