10 år i Didacticums kostym

För 10 år sen arbetade jag fortfarande i det som kallades för IKT-studion. En resurs som stöttade lärarutbildningarna och filosofiska fakulteten med IKT: både personella och fysiska resurser. Det började dock bli rätt tydligt att många universitetslärare såg stora utmaningar i den digitala utvecklingen i relation till sitt utbildningsuppdrag. Vi mötte många kursansvariga som såg behovet av IKT – men det svåra var att göra något konkret av det. Lite som vi kan se genom diskussionerna kring AI idag 2024. Teknik och pedagogik behövde ställas i relation till varandra och inte behandlas som två separata spår.

IKT-studion blev med ens inbjudna till de högskolepedagogiska kurser som då gavs under centrumnamnet CuL och vi agerade gästlärare, men det var mycket annat som hände under samma period – högskolepedagogik började lyftas alltmer både nationellt och lokalt och Didacticum blev till efter en rad utredningar och satsningar.

Idag är det, med tanke på debatten som skedde under våren, inte alltid enkelt att prata pedagogiska frågor inom akademien. Den ständiga kampen mellan utbildning och forskning är tydlig – men samtidigt firar vi nu 10 år!

Kom gärna och lyssna på vår eftermiddag med högskolepedagogiska samtal – med prisbelönt universitetslärare och både nuvarande och tidigare föreståndare för den högskolepedagogiska verksamheten vid LiU.

Vi ses den 22/8, 15:15-17:00 i Lövverket, Studenthuset, campus Valla!

Länk till en film på YouTube där ett antal medarbetare presenterar Didacticum