Lucka 8: Skapa en litteraturöversikt med hjälp av genAI

Inledningsvis vill jag bara säga att jag är precis i början av min doktorandutbildning, vilket gör att jag också är i början av att experimentera med olika typer av AI-verktyg för att stötta min process. Det jag skriver om idag, är det jag kommit att testa hittills. Styrkan – som jag upplever den – är att hitta bra kombinationer av AI-verktyg för sitt arbete. För att göra det behövs en medvetenhet hur just dina processer ser ut.

Copilot

  1. Vad är uppgiften egentligen? En litteraturöversikt – ja, med så kort tidsram behöver det nog landa i en sk rapid review. Eller vänta – jag kan ju faktiskt ta en diskussion med Copilot om detta?

Prompt 1: Jag ska göra en översikt av litteratur till en uppgift i min forskarutbildning. Vilken typ av litteraturöversikt är mest rimlig att göra?

Copilot ger flera förslag: Systematisk litteraturöversikt, narrativ litteraturöversikt, scoping review, meta-analys och integrativ litteraturöversikt. Men har också en motfråga – och det är väl det som är styrkan i Copilot: Den ger indikationer på vad som behöver förtydligas och fyllas ut i min prompt.

Copilot: […] Har du redan en specifik forskningsfråga i åtanke? Det kan hjälpa att avgöra vilken typ av översikt som är mest lämplig.

Prompt 2: Ja, min fråga handlar om remote learning settings in higher professional and vocational education

För att undersöka "remote learning settings" inom högre professionell och yrkesutbildning kan en **systematisk litteraturöversikt** vara mycket användbar. Denna typ av översikt hjälper dig att noggrant granska och sammanställa befintlig forskning om ämnet, vilket kan ge en omfattande bild av de nuvarande kunskapsläget och identifiera eventuella kunskapsluckor[1](https://www.brookings.edu/articles/how-does-virtual-learning-impact-students-in-higher-education/).

En **scoping review** kan också vara lämplig om du vill kartlägga ett brett forskningsområde och identifiera vilka aspekter av remote learning som har studerats mest och vilka som behöver mer forskning[1](https://www.brookings.edu/articles/how-does-virtual-learning-impact-students-in-higher-education/).

Om du är intresserad av att kombinera både kvantitativa och kvalitativa studier kan en **integrativ litteraturöversikt** vara rätt val. Denna typ av översikt ger en mer holistisk bild av forskningsområdet genom att inkludera olika typer av data och perspektiv[2](https://scholar.harvard.edu/sites/scholar.harvard.edu/files/roychan/files/is_hybrid_remote_work_here_to_stay_in_higher_education_-_chan_lin_bista.pdf).

Valet av typ beror på din specifika forskningsfråga och de resurser du har tillgängliga. Har du några specifika aspekter av remote learning som du vill fokusera på? Det kan hjälpa att ytterligare precisera vilken typ av översikt som är mest lämplig.

Scopus AI

2. Det går att fortsätta diskutera frågeställningen vidare med Copilot men i det här läget vill jag även testa den med hjälp av Scopus AI för att därmed kunna hitta relevanta artiklar som följer vetenskapliga standarder.

Prompt 1: remote learning settings in higher professional and vocational education

Sökresultatet redovisas både genom “summary”, “expanded summary”, “concept map” och “topic experts”. Exempel på Concept map visas nedan.

Prompt Scopus AI remote learning settings in higher professional and vocational education

Det som genererats är även kopplat till referenser samt “foundational documents” och “related documents” där gissningar görs över tänkbara kopplingar till de teman och trender som redovisas i sammanfattningarna.

2b) Det går att använda den söksträng som genererats vid sökningen i Scopus AI och även göra en mer traditionell sökning i databasen (eller i andra databaser). Där går det i vanlig ordning att sortera träffarna på det sätt som passar syftet bäst. Just denna söksträng genererade 323 träffar i Scopus (161 träffar i Web of Science).

Elicit

3. Samma sökning görs i Elicit: remote learning settings in higher professional and vocational education. Här behövs viss sortering och filtrering göras för att hitta träffar på rätt språk och rätt typ av artiklar. Styrkan i Elicit är att det snabbt går att få överblick över vilka koncept och uttryck som används inom forskningsområdet och vilka teorier och metoder har använts på liknande studier m.m.

ResearchRabbit

4. Vad för litteratur kan jag ha missat genom tidigare sökningar? Hur hänger artiklarna samman (eller inte)? Jag väljer ut några artiklar som hänger ihop med min sökning. Lägger in dem i ResearchRabbit via antingen namn eller DOI.

I denna mapp går det sen att söka baserat på enstaka artiklar eller alla tillsammans baserat på gemensamma nämnare såsom referenser, författare. Du får även förslag på liknande artiklar. Och sen går det att klicka sig vidare ännu mer…det går att verkligen hamna vilse mellan varven, men med en hyfsad systematik bör det gå att använda det på ett bra sätt.

Sen kom jag på – jag hade kunnat fråga Copilot redan från början hur jag kan använda olika AI-verktyg för att göra detta arbete.

Prompt 1: Hur skulle jag kunna lägga upp en scoping review med hjälp av AI-verktyg?

Prompt 2: Jag hade tänkt använda Scopus AI, Elicit och ResearchRabbit.

Där fick jag också ett mycket viktigt råd: Var medveten om potentiella bias och säkerställ att dina resultat är tillförlitliga och transparenta när du använder AI-verktyg för att genomföra en scoping review.

Fortsättning följer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *