Är du progressiv eller progressionell?

En sak som vi inom högre utbildning verkar tro på är progression. Vi lägger ner mycket tid och energi på att strukturera kurser så att de portionerar ut lagom doser av kunskap i precis rätt ordning. Tanken är att studentens samlade kunskap ska vara strängt växande från tiden t(0) när kursen startar till tiden t(n) när kursen slutar.

Diagram

Allt som sker i kursen ska ha en logisk ordning. Först går vi igenom grundbegreppen, sedan går vi vidare till nya begrepp som bygger vidare på grundbegreppen, sedan vidare till ännu mer avancerade begrepp. Det är lite som att bygga ett hus. Först lägger man grunden, sedan första våningen, sedan andra våningen, o.s.v. Vi vill bygga en effektiv snitslad bana genom stoffet där vi kan plocka bort den enskilde studenten från ekvationen.

Men är detta verkligen så som vi bäst förstår och lär oss? Grundbegreppen inom ett område är inte alltid meningsbärande i sig. Det kan vara svårt att greppa dem och att relatera dem till något fullständigt och autentiskt exempel som känns meningsfullt.

För en del studenter kanske det funkar att ta ett begrepp i taget och så att säga bygga upp kunskapen från botten. De kan strunta i att begreppen är meningslösa och bara bolla med dem utan att bry sig. De kan bita ihop och ha tråkigt ett tag. Men för andra är det helt omöjligt. De vill ha mening från första dagen. De vill se vart vi är på väg. De vill jobba med allt samtidigt, men riktigt så gör vi ju inte.

Det här synsättet att det skulle finnas en optimal väg till kunskap kan göra det svårare för vissa studenter, inte bara inom en kurs utan även inom ett program. Många program sitter fast i uppfattningen att kurserna bara måste komma i en viss ordning. Och det kan vara svårt att tänka om. Varför ändra på något som i varje fall inte är katastrofalt dåligt?

Det är lätt att motivera och förklara progression när man tittar på stoffet. Det finns ofta en inneboende logik där en sak bygger på en annan. Men det innebär inte att det skulle gå att enkelt transferera stoffet rakt in i hjärnbarken på studenten, i den logiska ordningen. Kunskap måste konstrueras, ofta genom hårt arbete. Hus måste byggas nerifrån och upp på grund av gravitationen, men medvetandet lyder inte under fysiska lagar. Där kan vi bygga alla våningarna samtidigt, inifrån och ut, om vi vill. Tänk på det nästa gång du får förmånen att vara med och designa en kurs eller ett program.

Den högskolepedagogiska skärgården

Att arbeta med högskolepedagogik är en säregen gren inom pedagogikens värld som påverkas av både inre och yttre omständigheter, kulturella normer och vetenskapliga discipliners logik. Addera gärna professionsidentitet och studenters behov och önskemål – så är den komplexa kartan någorlunda ritad. Och ja – det finns faktiskt just det, en karta skapad 2011 som på många sätt illustrerar det akademiska lärarskapet och den forskning som bedrivs inom området högskolepedagogik. Den har för mig, blivit mer begriplig för varje år jag kommit att jobba med att undervisa lärare som ska undervisa studenter.

Kartan från 2011

I den andra kartan har den högskolepedagogiska skärgården vidgats ännu mer – och inkluderar två professorer från Göteborg: Roger Säljö och Ference Marton. Den verkar även gestalta både dystopi och inkluderingstankar, men här finns även det som rör klimatfrågor och det som går under begreppet transformativt lärande: lärande för att kritiskt reflektera över egna föreställningar och möjliggöra förändring. Jag hoppas innerligt att jag inte ska hamna i cynikernas hav bara.

Kartan från 2021

MacFarlanes map 2, 2021 CC BY -NC-ND

Båda kartorna kommer från artiklar av MacFarlane, varav den senaste går att läsa här A voyage around the ideological islands of higher education research, (Higher Education Research & Development, vol  41, 2022).

10 diskussioner om AI som vi borde ha just nu

A robot sitting on a bench working with a pad
Photo by Andrea De Santis on Unsplash

Sedan något halvår tillbaka lever vi i en ny värld. En värld där många upplever att de inte kan lita på varandra. Det innehåll som jag ser på sociala medier, i nyheterna eller i mina studenters inlämnade arbeten, har det producerats av en människa eller är det datorgenererat? Generativa AI-tjänster lovar oss ett enklare, skönare liv men ställer samtidigt till det för oss som lärare. Kan vi ens använda oss av hemtentor längre?

I ett tankeväckande inlägg på bloggen Ditch That Textbook listas tio brännande frågor som utbildare bör ställa sig. Och de flesta av dessa frågor har inga tydliga svar ännu. Det viktiga är att vi har en aktiv diskussion och hjälps åt att utforska detta okända territorium. Ser du till att detta kommer upp på agendan för ditt nästa avdelningsmöte? De första fem diskussionsfrågorna är följande:

  1. Vilka AI-relaterade beteenden hos studenter vill vi undvika?
  2. Hur kan studenter använda AI på ett ansvarsfullt sätt?
  3. Vilka AI-relaterade färdigheter behöver studenter skaffa sig inför framtiden?
  4. Vad gör vi i våra klassrum idag som fokuserar på färdigheter som inte är relevanta i framtiden?
  5. Ser vi på lärares och studenters AI-användning på samma sätt?

Du kan läsa alla tio diskussionspunkterna, inklusive lite mer utförlig beskrivning i originalartikeln 10 AI discussions schools should have now.

 

 

Klartext

RadioI bilen på väg till jobbet funderade jag över om jag kanske vaknat på fel sida. Jag kände mig arg och frustrerad, men var inte säker på varför. Men så insåg jag att det berodde på att jag glömt byta radiokanal från P1 till P2. På morgnarna försöker jag att alltid lyssna på P2. Det är ett bra sätt att bli lite mer harmonisk och positivt inställd till världen. Om man lyssnar på P1, i alla fall när jag åker till jobbet, finns det sällan något att bli harmonisk av.

Det är i stort sett bara i bilen som jag lyssnar på radio, i alla fall gammaldags synkron radio. Det medför att lyssnandet inte är särskilt planerat utan bara råkar hända. Ett program som jag då och då snubblat in i och alltid älskat är Klartext. De beskriver sig själva som ett nyhetsprogram som berättar nyheter på ett enklare sätt. Det är inga långa och krångliga meningar. Det är inte så många svåra ord. Du kan säkert föreställa dig vem som kan ha extra nytta av detta, men Klartext är aldrig explicita med det. De riktar sig till alla som vill lyssna på nyheter.

Jag kan lyssna på och förstå vanliga nyheter också, men när man lyssnar på Klartext är det som att man förstår bättre. Saker och ting är inte så inlindade. De vanliga klyschorna och omskrivningarna saknas. Om någon är dum i huvudet så sägs det rakt ut. Eller, det gör det kanske inte, för det är fortfarande statlig radio, men du förstår säkert vad jag menar.

Vi som undervisar borde tänka mer på vilka ord vi använder och hur vi formulerar oss. Vi har stora möjligheter att förenkla eller försvåra våra studenters lärande genom vårt språkbruk. Det första som dyker upp i huvudet är kanske vad man säger på en föreläsning, men vi använder språket hela tiden: när vi skriver kursplaner, när vi skriver studiehandledningar, i e-postutskick eller Lisam-nyheter, i det vardagliga samtalet med studenter på rasten. Vid alla dessa tillfällen behöver vi anpassa meddelandet till mottagaren.

Det som många av oss är omedvetna om är det fikonspråk vi använder inom vårt eget ämnesområde. Det funkar utmärkt när vi pratar med våra kollegor. Det hjälper oss att uttrycka oss distinkt och precist. Men när vi ska tala med personer som ännu inte är “inne” behöver vi tänka ett par varv till. Studenterna ska bli våra framtida kollegor, så hur kan vi steg för steg hjälpa dem in i vår språkgemenskap? Här är några saker som jag har tänkt på:

  • Definiera alltid viktiga begrepp inom ämnesområdet explicit.
  • Var tydlig med vilka ord som tillhör allmänspråket och vilka ord som är specifika för ämnesområdet.
  • Introducera nya begrepp gradvis under kursens gång.
  • Testa om studenterna kan använda begreppen inom ämnesområdet på ett vettigt sätt, inte bara genom tentafrågor utan kontinuerligt under kursens gång.

Du har säkert fler bra tips på hur vi lärare kan tänka. Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Första föreläsningen

Tyvärr blev jag sjuk under semestern, i en en sån där seg förkylning som inte ville släppa taget, och som drog ner både orken och humöret. Följaktligen kom jag tillbaka till campus utan någon som helst ny energi inför höstens vedermödor. Dessutom hade jag nästan tappat rösten och var osäker på om mina nya studenter överhuvudtaget skulle höra vad jag sa. När jag efter några dagar av gråtrista förberedelser kom till den stora hörsalen verkade tack och lov myggan fungera utan problem och jag drog försiktigt igång första föreläsningen, som så många gånger förut. Rösten var knarrig och mörk men gick fram. Sakta men säkert hittade jag tillbaka till lärarrollen. Studenterna var i början tysta och förväntansfulla, men så småningom slappnade de av lite mer och vågade ställa frågor. Under rasten och efter föreläsningen bildades i vanlig ordning en liten kö. Frågorna var förstås inte nya för mig, men för dem var det första gången. Allt var nytt och osäkert. När jag besvarat den sista frågan och gick tillbaka till kontoret sjöd hela campus av liv. Solen strålade, på varenda gräsplätt fanns grupper av studenter tillsammans med sina äldre faddrar och allehanda föreningar och verksamheter stod redo att välkomna nya studenter. Jag kände mig nästan helt återställd, om inte kroppsligen så i alla fall själsligen. Det är få saker som kan ge en sådan energiinjektion som första mötet med de nya studenterna. Vägen ligger öppen och allt är möjligt.