Annas verktygslåda – #2 Appar för att skapa multimodalt innehåll

För varje bra app går det åtminstone tio dåliga. Det är med andra ord inte alltid lätt att hitta sina favoriter. Har du tur är det appar som även används i skolor och då finns riktigt bra information att hämta via recensionssidorna Pappas appar och Skolappar. Det jag har försökt göra är att hitta användbara verktyg och appar för främst mobila enheter och som jag skrivit om i tidigare blogginlägg är det iPad Mini som jag just nu använder ihop med en smart telefon av märket Google Nexus 5x.

Fokus är att hitta användbara appar för att skapa/gestalta, presentera, redigera och bygga upp undervisningsmaterial av sk multimodal karaktär – dvs bild, ljud och video. Flera appar har testats – och avfärdats, men de appar som finns just nu i min verktygslåda är sådana som jag använder och har använt nu under vårterminen.

Dessa appar använder jag just nu (klicka för större bilder):

IMG_0168

IMG_0169

I mesta möjliga mån försöker jag arbeta enbart via mobila enheter, för att förenkla arbetet, men ibland används även en laptop. Apparna är en blandning av appar som kommer ihop med plattan, gratisappar och betalappar. Att försöka klara sig enbart på gratisappar har jag faktiskt gett upp, det är värt att betala en slant – så länge appen håller vad den utlovat.

Fortsättning följer!