Bortom ChatGPT

När ChatGPT släpptes för några få månader sedan blev det snabbt viralt. Sedan dess har alla sprungit runt som skållade råttor och självutnämnda experter har slagits om att formulera sin egen hot take på fenomenet. Men kanske har ChatGPT fått oproportionerligt mycket fokus, för det finns många fler typer av så kallad generativ AI. Det är alltså system som kan generera texter, bilder, filmer, programkod eller något annat. De bygger på modeller som har tränats på mycket stora datamängder. Vi som använder dessa generativa system måste ge dem något att starta med. Vi kanske ställer en fråga eller skickar in en fil. Denna startpunkt kallas prompt och när vi försöker formulera rätt fråga för att nå dit vi vill ägnar vi oss åt prompt engineering.

Det finns många exempel på tjänster som kan stödja textproduktion. Ett sådan är Wordtune. Här kan du klistra in din text och få hjälp med att göra den mer eller mindre formell, längre eller kortare. Du kan även be Wordtune betona en särskild punkt, ge exempel, skapa motargument, definiera ett begrepp eller skapa ett skämt. I nedanstående exempel har jag klistrat in en text från LiU:s engelska webbsidor och bett Wordtune att göra texten mindre formell.

Ett annat exempel är Grammarly, en tjänst som funnits i många år. I grunden hjälper Grammarly till med stavnings- och grammatikkontroller, ungefär som i Word, men den kan också hjälpa till att föreslå stilmässiga förbättringar och formatera referenser. För närvarande finns inte så mycket generativ AI i Grammarly, men de lovar, som många andra, att det snart kommer AI också. I det här exemplet har jag klistrat in samma text som ovan. Grammarly tycker att den är very clear, very engaging och just right. Däremot gillar den inte den brittiska stavningen, och det kan jag hålla med om.

När det gäller att producera copy, alltså de reklamtexter som finns på webbsidor, i sociala medier, i e-postutskick och fortfarande även i tryckt form, så finns det förstås många tjänster som kan hjälpa dig. Du kan vända dig till Jasper.ai, Copy.ai, text.cortex eller Writerly. Och om du vill kontrollera om en text är producerad av en AI kan du använda konkurrenten Originality.ai som noga deklarerar att de inte riktar sig till akademiker. I exemplet nedan har jag använt Writesonic. Den har fått samma text från LiU:s webb, men jag har bett den att skriva en lite djärvare och mer futuristisk version.

Den lyckas ju faktiskt spotta ur sig ganska tjusiga saker. Det kanske inte är så mycket substans, men det låter fint. Och det är ju det som är poängen med reklamtexter.

At LiU, we embrace the spirit of innovation and are determined to continue driving forward the future of research and education. Come and join us on our journey of discovery.

At Linköping University, we invite you to explore the boundaries of knowledge and create the future.

Framtidens digitala verktyg är allt annat än passiva. De sitter inte och väntar på att vi ska plocka upp dem, utan agerar själva. Vi kan diskutera med dem och skapa tillsammans. Och en mycket intressant nyhet släpptes helt nyligen: Microsoft 365 Copilot. Du får en digital assistent, en medkreatör, som kollar över axeln på allt du producerar i form av texter, bilder, presentationer och liknande. Den lär sig din stil, den gissar vart du är på väg och den gör grovjobbet åt dig.

Våra studenter kommer, både under studietiden och senare under hela arbetslivet, att producera olika typer av media. Grundläggande kunskaper i att hantera såväl språk som tekniska verktyg brukar vi förutsätta att studenterna har med sig från grundskolan och gymnasiet, så varför ska vi inom högre utbildning bry oss? Är detta mer än en praktisk fråga? Jag skulle vilja påstå att marken skakar under våra fötter, igen. Under pandemin tvingades vi att backa tillbaka till grundläggande frågor om vad vi håller på med. Vad är god undervisning? Vad är rättssäker examination? På samma sätt måste vi nu, i ljuset av de AI-verktyg som finns tillgängliga, ställa oss en del tuffa frågor:

• Vad innebär det att skapa? Är en text som enbart är producerad av en människa mer äkta, mer sann, mer värd än en text som producerats tillsammans av en människa och ett AI-verktyg?
  • Vilka lärandemål är möjliga att verifiera genom samskapade mediaproduktioner? Om vi bedömer inlämnade texter på samma sätt som vi gjort hittills, bedömer vi då inte egentligen AI-verktyget snarare än studenten?

Det här är svåra frågor som inte har några enkla och tydliga svar. Och eftersom allt det här är nytt finns det inga experter att fråga. Vi behöver helt enkelt diskutera igenom frågorna tillsammans.

Och så en tråkig statlig brasklapp: Dessa exempel på tjänster visas upp för att illustrera vad som finns där ute. Det här inlägget ska inte på något sätt tolkas som en uppmaning att använda dem. Ingen av dem är godkända molntjänster vid LiU. All användning sker på egen risk.