Lucka 13: Ett flippat år!

Skrivet av Karin Persson, Didacticum och BKV.

Jul-Karin

Så går även det här underliga året mot sitt slut. Ett ”flippat” år med många flipped-classrooms. Snart jul, många får fira utan släkt och familj. Fler dagar då man går från datorskärmens möten i zoom under dagtid till kvällens tv-skärm med Tegnell och co (kvällsfika hos vänner, bio och restaurangbesök inställda).

Det är inte många av årets ”skärmbilder” som jag lagt på minnet. En är alla roliga huvudbonader vid Didacticums zoom-sommaravslutning. En annan är 89 stycken små zoom-rutor vid ett flippedclassroom-seminarium med sjuksköterskestudenter termin 2. Efter att studenterna tittat på mina inspelade videosnuttar om allmän farmakologi så skulle jag leda det fördjupande studentaktiva seminariet.

Studentaktivt med 89 st studenter med kamerorna avslagna??? Det kommer att bli misslyckat det här, tänkte jag….men döm om min förvåning….På min fråga ”vem vill börja?” blev det först tyst….och sedan tyst…och så tyst igen….. så aktiverades en kamera och en student sa ”jag kan börja”. Och sen fortsatte en annan student….och sen en annan…….Hm tänkte jag, varför litade jag inte på att studenterna skulle fixa det här? Med några guidande frågor från mig inskjutna lite här och där, så var det verkligen aktiva studenter.

Studenterna vid Med Fak brukar ha så mysigt Lucia-tåg varje år i Växthuset Campus US. Blir det på zoom i år?

På minst 2 meters avstånd önskar jag er alla en Frisk Jul och ett Feberfritt Nytt År!