Lucka 14: Lär dig något nytt – tips på aktiviteter du får göra

Bingobricka Lär dig något nytt

Här fortsätter tipsen för ett hållbart student- och medarbetarliv – i bingoformat. Den första bingobrickan innehöll aktiviteter med ett tydligt rörelsetema och den här gången innehåller den sånt som handlar om att lära sig något. En del har börjat läsa om sina favoritböcker, andra tar sig en ett nytt språk, själv har jag fortsatt grotta ner mig i min släktforskning när mycket tid ändå innebär hemmasittande.

Lär dig spela ett instrument – det finns en rad hjälpmedel i form av kurser på Youtube, appar och inspiration. Och om du inte har något instrument, varför inte tillverka ett av frukt och grönsaker?

Utforska ett ämne med hjälp TED lessons, ett komplement till de TED talks som finns, men som inte lika många verkar känna till.

Bokcirkel går alldeles utmärkt att köra online, men varför inte göra något liknande kring en podcast, tv-serie eller film?

Gå på ett digitalt museibesök. The Guardian listar de 10 bästa. Eller varför inte kolla och rösta på årets pepparkakshus som i år finns i 3D på ARKDES eller ta del av Tekniska museet online.

Syjunta – online. Samla kompisar eller leta reda på t ex “knit-alongs” där du tillsammans med andra tar dig an olika handarbeten (primärt stickning). Tips på # att följa på t ex Instagram är #karantänslöjd och #coronaslöjd.

Fågelskådning, humlespaning, rapportera vårtecken – det där utomhuset som många talar gott om innebär också möjligheter att verkligen lära sig lite nya saker om naturen. Själv använder jag appen BirdNET  som hjälper dig att känna igen läten med hjälp av ljudigenkänningsteknik. Appen finns för både Android och iPhone.

Skaffa en ny hobby – helst tillsammans med några andra. Vad vill du veta mer om? Gissningsvis finns det mesta presenterat med instruktioner och tutorials på YouTube. Själv är jag lite nyfiken på det där med flaskskepp – det står på min nyfikenhetslista.

Lär dig laga en ny maträtt – utöka din repertoar av vardagsmat eller testa något extravagant, eller varför inte lära dig en ny teknisk färdighet – blanchera, tranchera, pochera eller kanske glasera?

Våga tala, presentationsteknik, skriva – att jobba med sitt sätt att kommunicera är inte alltid lätt. En del menar att näst efter döden är vi i Sverige allra räddast för att tala inför andra. Så varför inte göra försök att närma sig detta en gång för alla. För studenter vid LiU finns vår Språkverkstad men de har även länkar till resurser som kan vara användbara för anställda.