Lisam-snack med Sofie

Det här är första avsnittet i en serie Lisam-snack. Jag som har spelat in dessa intervjuer heter Stina, jobbar som IT-utbildare och håller kurser i Lisam. Jag tycker att Lisams kursrum har stor potential, men att den kan vara svår att upptäcka på egen hand. Bland annat eftersom att vi har så lite insyn i varandras kursrum. Därför skickade jag ut en förfrågan till några Didacticum-kollegor om jag kan få göra ett studiebesök i deras kursrum. Det fick jag, och först ut är Sofie som ska visa oss runt i kursrummet Swedish for Foreign Students – Level A2, Distance course.

Sofie Abrahamson är alltså kursansvarig för en distanskurs i svenska för utländska studenter, och dessutom en entusiastisk användare av Lisam. Utgångspunkten för henne är att göra kursrummet i Lisam så lättnavigerat som möjligt, för studenternas skull – och för att själv slippa en överfylld mejlkorg. Sofie har flera smarta knep för att göra kursrummet strukturerat och snyggt, samt för att få studenterna att arbeta aktivt med kursmaterialet.