Lisam-snack med Lina

Det här är tredje avsnittet i en serie Lisam-snack.

Den här gången möter jag Lina Roth som är etolog, sinnesbiolog och Lisam-pionjär. Vi ska besöka Lisamrummet för kursen Hästens sinnen och beteende, en populär distanskurs som bjuder på omväxlande kursuppgifter.

Det första studenterna möter på startsidan är en introduktionsfilm med Lina som hälsar välkommen och förklarar upplägget för kursen, sedan uppmanas de att presentera sig för varandra i diskussionsforumet. Med en studentgrupp som har skiftande studievana så är tydlighet och gemenskap viktiga medel för att få deltagarna att känna sig hemma i kursrummet.

Något annat som Lina också vurmar för är flexibilitet, då många av kursdeltagarna jobbar samtidigt. Kursen är därför helt asynkron, dvs. det finns inga tidsbundna moment. Nya kursuppgifter publiceras enligt schema som nyheter på startsidan. Men den som hamnat på efterkälken tillåts gå tillbaka och jobba ikapp, och den som är ivrig att komma vidare har möjlighet att “tjuvläsa” kommande uppgifter i dokumentbiblioteket.